مراقبت از نوزاد

نوزاد من به چه مقدار خواب احتیاج دارد؟

آیا حتما باید مادر و نوزاد در یک تخت خواب بخوابند؟ نوزاد من به چه مقدار خواب احتیاج دارد؟

 

خواب نوزاد یکی از دغدغه های مهم تازه والدین است. با اینکه عبارت های با هم خوابیدن و اشتراک تخت شبیه به هم به نظر می رسند اما تفاوت هایی دارند و این تفاوتها برای امنیت نوزاد شما در طول شب بسیار مهم هستند. هنگامی که نوزاد در اتاق مشترک با والدینش می خوابد، از عبارت با هم خوابیدن استفاده می کنیم. اما این با هم خوابیدن می تواند در چند نوع باشد:

  • اتاق مشترک
  • گهواره کنار تخت
  • تخت خواب مشترک

اتاق مشترک

در این چیدمان، نوزاد در یک گهواره در اتاق مشترک با والدینش می خوابد. این چیدمان توسط آکادمی پزشکان اطفال آمریکا (AAP) حداقل برای 6 ماه اول و ترجیحا یک سال اول زندگی نوزاد برای کاهش سندروم مرگ ناگهانی نوزاد پیشنهاد شده است. والدینی که نوزاد خود را در دید و در دسترس داشته باشند به نسبت پدر و مادرهایی که نوزاد را در اتاق جداگانه قرار می دهند، بهتر می توانند به نیازهای نوزاد برای غذا، راحتی و نظارت پاسخ دهند.

گهواره کنار تخت

در این چیدمان خواب، نوزاد در یک تخت چسبیده به تخت والدینش می خوابد و مادر به راحتی می تواند در طول شب به نوزادش دسترسی داشته باشد. وقتی که نوزاد در طول شب به راحتی در دسترس باشد، مادر می تواند به راحتی به نیازهای او پاسخ دهد، او را لمس و نوازش کند و سریعا او را به موقعیت شیردهی نزدیک کند؛ با این حال بعد از هر تعامل، نوزاد برای خواب به سر جای خودش بازگردانده می شود. در این نوع چیدمان معمولا از طراحی محصولات تجاری خاصی استفاده می شود که گهواره را به صورت امن به تخت خواب والدین متصل می کند. در اغلب موارد این کار فقط برای چند ماه اولیه میسر است.

تخت خواب مشترک

در این نوع از با هم خوابیدن، نوزاد در تخت والدین می خوابد. مراکز درمانی به علت خطرات ناشی از مرگ در خواب نوزادان، معمولا توصیه به اینکار نمی کنند. در واقع بنا بر تحلیلی که در سال 2014 در ژونال بین المللی پزشکان اطفال منتشر شد، ریسک این موضوع در این حالت دو برابر است. آکادمی پزشکان اطفال آمریکا، اتاق مشترک را توصیه می کند اما این کار را در مورد تخت خواب مشترک انجام نمی دهد: «نوزادان نباید در تخت خواب بزرگسال یا بر روی مبل یا صندلی، تنها و یا در کنار شما بخوابند.»

در سال 2019 یک مرکز معتبر مربوط به شیردهی مادران در امریکا پروتکلی برای تخت خواب مشترک و شیردهی برای نوزادان و مادران ارائه کرد که در آن به معایب تخت خواب مشترک و علل افزایش ریسک SIDS (سندروم مرگ ناگهانی نوزاد) اشاره شده است:

  • سطح نامناسب برای خوابیدن نوزاد
  • استفاده پدر یا مادر از الکل یا مواد مخدر
  • قرار گرفتن نوزاد در معرض دود
  • قرار گرفتن نا امن تخت خواب بزرگسال نسبت به سایر لوازم یا دیوار

با آگاهی از حقایق مربوط به خواب امن نوزاد، می توانید از حس نزدیکی شبانه به نوزادتان لذت ببرید و همچنین او را در محلی امن نگه دارید.

چقدر خواب کافی است؟

خواب کافی برای هر انسانی و علی الخصوص برا کودکان بسیار مهم است. به منظور دستیابی به رشد و نمو مناسبی که کودکان در طول دوره نوزادی و سالهای اولیه آن را تجربه می کنند، استراحت امری حیاتی است. خواب ناکافی برای کودکان نه تنها می تواند منجر به خستگی آنها شود، بلکه تغییر در خلق و خو، مود و رفتار آنها را نیز به دنبال خواهد داشت. زمان خواب می تواند متاثر از عوامل زیادی مانند بیماری، جهش رشدی، بازگشت مادر به سرکار، مسافرت خانوادگی، اقدامات نگهداری کودک، محیط خواب، هر نوع تغییری در روتین روزانه و مواردی از این قبیل باشد.

فاکتور های مهم خواب کودک و نوزاد

زمان خواب کودکان متغیر است و یک یا دو ساعت اختلاف با موارد پیشنهادی مشکلی ایجاد نمی کند. به سایر فاکتورهای سلامت فیزیکی کودک خود توجه کنید. این فاکتورها شامل رشد، نقاط عطف رشدی (نشستن، چهاردست و پا رفتن، راه رفتن)، تغذیه و پوشک او هستند.

در تمامی این موارد نشانه هایی برای اینکه مقدار تغذیه و خواب مناسب برای آنها فراهم است یا نه، قابل مشاهده هستند. همچنین مراقب نشانه های استرس مانند خستگی، خلق و خوی عصبی و تغذیه نامناسب باشید. اگر هر تغییری در انرژی، مود یا تغذیه مشاهده کردید ممکن است به این معنی باشد که نوزاد شما به مقدار بیشتری خواب احتیاج دارد.

خواب مورد نیاز کودک و نوزاد

در جدول زیر پیشنهادات مرکز ملی خواب آمریکا برای میزان خواب مورد نیاز کودکان تا 5 سال به همراه توضیحات الگوهای رایج خواب ارائه شده است. (میزان کلی خواب شامل چرت های روزانه به اضافه خواب شبانه است.)

سنمیزان کلی خوابالگو

نورسیده ها

0 تا 3 ماهگی

14 تا 17 ساعتدوره خواب در این سن می تواند بین چند دقیقه تا چندین ساعت در یک برنامه زمانی بی قاعده باشد. می توان با در معرض نور و صدا قرار دادن یا بازی کردن با نوزادان در طول روز، بیشتر بیدار نگه داشت. با نزدیک شدن عصر، محیط می تواند ساکت تر و تاریک تر شود و بستر خواب نوزاد فراهم گردد.

نوزادان

4 تا 11 ماهگی

12 تا 15 ساعتنوزادان به طور معمول 9 تا 12 ساعت در طول شب می خوابند و چرت های 30 دقیقه ای تا 2 ساعته در 1 تا 4 نوبت از روز می زنند. با تنظیم کردن برنامه زمانی و ساختن یک روتین خواب منظم و با دوام می توانید آرامش بیشتری برای خود و نوزادتان فراهم کنید.

نوپاها

1 تا 2 سالگی

11 تا 14 ساعتدر حدود 18 ماهگی، زمان های چرت به یکبار در روز و مدت 1 تا 3 ساعت کاهش می یابد. این زمان چرت نباید خیلی نزدیک به خواب شبانه باشد چرا که ممکن است منجر به تاخیر خواب شبانه شان شود. بسیاری از نوپاها دچار مشکلات خواب می شوند و از رفتن به رخت خواب اجتناب و شب بیداری را تجربه می کنند. یکسان کردن محیط خواب در هر شب و مشخص کردن و پایبندی به محدودیت های خواب از اقداماتی است که می توانید از به هم خوردن ساعت خواب نوپای خود جلوگیری کنید.

کودکان

3 تا 5 سالگی

10 تا 13 ساعتهمانند نوپاها، سختی در خواب شبانه و بیدار شدن در شب از جمله مسائل رایج کودکان است. داشتن یک برنامه خواب زمان دار و پایبندی به آن، داشتن یک روتین خواب آرام بخش که به اتاق کودک منجر می شود و اینکه کودک هر شب در یک مکان ثابت و محیط مشابه در اتاقی که خنک و ساکت و تاریک و بدون تلویزیون و دستگاه دارای نمایشگر باشد ، بخوابد از جمله اقدامات موثر است.

به جای اینکه کودک خود را مجبور به رعایت یک برنامه خواب با چارچوب کنید، به بیداری و خواب او مانند الگویی که به مرور با قاعده تر خواهد شد فکر کنید. همزمان با رشد نوزاد و افزایش مهارت های خوردن شیر مادر، تغذیه او اصلاح شده و میزان بیدار شدنش کمتر خواهد شد.

در انتظاراتی که از خواب کودک خود دارید، سن و میزان رشد و نیازهای او و خانواده تان را در نظر داشته باشید. با پیش رفتن کودک در مراحل رشدی مختلف در سالهای اولیه زندگی، «انعطاف» کلمه ای کلیدی در برنامه خواب اوست.

برای مشاهده منبع این پست، می توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید