مراقبت از نوزاد

رمزگشایی گریه نوزاد

رمزگشایی گریه نوزاد!

چرا نوزاد من گریه می کند؟

نوزادان به وسیله کلمات با دیگران ارتباط برقرار نمی کنند، بنابراین والدین باید به سیگنال ها برای درک نیازهای نوزاد تکیه کنند. وقتی نوزادان خوشحال هستند، آرام و راحت اند و می خندند. اما وقتی ناراحتند، هیجان زده و گریان می شوند. در ابتدا تفسیر دلیل گریه نوزاد شما می تواند دشوار باشد. می دانید نوزاد به چیزی احتیاج دارد؛ تنها مطمئن نیستید آن چیز چیست. ادامه این مقاله به شما به شناسایی برخی از مظنونین همیشگی کمک می کند و راهکار هایی برای ارضای نیازهای نوزادتان ارائه می نماید.

گشنمه!

گریه می تواند نشانه گرسنگی باشد – اما معمولا یک نشانه دیرهنگام است. اگر شما صبر کنید تا نوزاد به گریه بیفتد و بعد به او غذا دهید، چسبندگی او به سینه مادر سخت تر خواهد شد.

چه کار کنیم: به نشانه های اولیه گرسنگی نوزاد توجه کنید و به آن ها پاسخ دهید؛ مانند کش دادن بدن، پیچ و تاب خوردن، درآوردن صدا و میمیک مکیدن، مکیدن انگشتان و مشت ها و یا مالیدن بینی به سینه های شما.

میخوام آروغ بزنم!

گریه کردن بعد از شیر خوردن می تواند نشانه این باشد که نوزاد نیاز به آروغ زدن دارد. برخی از نوزادان هنگام خوردن شیر، مقداری هوا قورت می دهند؛ چه از سینه مادر باشد چه از شیشه شیر.

چه کار کنیم: نوزاد را قبل از شیردهی، در حین شیردهی و بعد از آن وادار به آروغ زدن کنید (با فرض اینکه نوزاد شما هنوز بیدار است). به موقعیت او هنگام خوردن شیر توجه کنید. اگر هنگام شیردهی، نوزاد با در موقعیت نشسته یا نیمه نشسته به سمت بالا قرار دهید، احتمالا به میزان زیادی هوا قورت نخواهد داد. جایگزین آن می تواند موقعیت شکم روی شکم باشد که غذا را وارد بدن نوزاد کرده و از ورود هوا جلوگیری می کند.

من کثیفم!

گریه در اغلب اوقات می تواند نشانه پوشک خیس یا کثیف باشد. نو رسیده ها معمولا پوشک زیادی مصرف می کنند؛ معمولا حداقل 8 عدد در روز!

چه کار کنیم: با عوض کردن مرتب پوشک نوزاد می توانید گریه او را کاهش دهید؛ برای مثال مدت کوتاهی بعد از هر نوبت شیردهی و یا هر 2 الی 3 ساعت پوشک را چک کنید به جای اینکه منتظر بوی پی پی یا پوشک سنگین به عنوان نشانه نیاز به عوض کردن پوشک نوزاد بمانید.

من خسته ام!

گریه (خصوصا اگر با مالش چشم ها همراه باشد) می تواند نشانه این باشد که نوزاد شما نیاز به خواب دارد.

چه کار کنیم: نوزادان نیاز به خواب فراوان دارند. بنا بر برخی تخمین ها حدود 16 ساعت در شبانه روز! مقرر کردن و پایبند بودن به یک روتین خواب ساده که می تواند شامل شیر دادن، حمام کردن، ماساژ دادن و یا خواندن یک داستان که به نوزاد احساس امنیت و آرامش بدهد، می تواند باعث کاهش این نوع گریه شود.

من مریضم!

گریه کردن یک واکنش معمول به بیماری است. نوزاد نمی تواند به شما بگوید کجا احساس درد دارد اما گریه می تواند نشانه این باشد که این درد وجود دارد.

چه کار کنیم: تب را چک کنید. سپس به زبان بدن نوزاد خود دقت کنید. به جز گریه، چه اتفاقات دیگری در حال رخ دادن است؟ آیا پاهای خود را به سمت شکمش می کشد؟ این یعنی احتمالا دل درد دارد. آیا سعی در کشیدن گوش هایش دارد؟ شاید نشانه احساس درد در گوش ها باشد. در صورت احساس نگرانی با پزشک اطفال نوزاد خود تماس بگیرید.

یبوست دارم!

یبوست و گریه دست در دست یکدیگر دارند. گریه نوزاد شما می تواند به این معنی باشد که سیستم گوارشی او دچار مقداری تنبلی شده است.

چه کار کنیم: نکات مفید برای آرام کردن یبوست مانند ماساژ آرام شکم، حمام یا کمپرس آب ولرم (نه داغ)،  عوض کردن موقعیت نوزاد خصوصا قرار دادن زانوها بر روی شکم وقتی روی پشت خوابیده است می توانند تدابیر خوبی باشند. قبل از استفاده از ملین یا داروی ضد یبوست کودکان، با پزشک اطفال نوزاد خود مشورت کنید؛ خصوصا در 6 ماه اول زندگی نوزاد.

میخوام دندون در بیارم!

بیرون آمدن دندان های تیز و کوچک از میان لثه های حساس می تواند برای نوزاد شما دردناک باشد. دندانهای نوزاد می تواند دهان او را حتی قبل از رسیدن آنها به خط لثه، دردناک و حساس کند.

چه کار کنیم: سعی کنید چیزی به نوزاد برای جویدن و آرام کردن ناراحتی اش بدهید. یک حوله تمیز و نمناک که برای چند دقیقه درون فریزر بوده است یکی از گزینه های خوب است. یا یک حلقه دندان لاستیکی نرم به او پیشنهاد کنید. مالش انگشت تمیز روی لثه های او هم می تواند کمک کند. اگر نوزاد شما بزرگتر از 6 ماهش است و خوردن غذاهای مکمل شیر مادر را آغاز کرده، حتما از یک غذای سرد مانند پوره سیب یا ماست استقبال خواهد کرد.

سردمه!

گریه می تواند به این معنی باشد که خیلی ساده نوزاد شما «در حالت درستی» نیست. شاید متوجه شوید که به محض در آوردن لباس ها برای عوض کردن آنها یا حمام کردن و یا عوض کردن پوشک، نوزاد شروع به گریه می کند. همچنین اگر نوزاد را بیش از حد بپوشانید و حرارت بدنش بیش از حد بالا رود، شروع به گریه خواهد کرد. اما احتمال اینکه یک نوزاد از شدت گرما گریه کند، کمتر از گریه به دلیل احساس سردی است.

چه کار کنیم: بسیاری از کارشناسان پیشنهاد می کنند که دمای اتاقی که نوزاد در آن می خوابد بین 20 تا 22.2 درجه سانتی گراد باشد. نسبت به تغییرات محیط مانند رفتن از یک اتاق خنک شده به بیرون از خانه گرم، آگاه باشید و با توجه به آنها لباس های نوزاد را عوض کنید.

باد معده دارم!

گریه می تواند نشانه باد یا قولنج معده باشد، به خصوص اگر این حالت برای ساعت ها ادامه دار باشد و نشانه واضحی از درد، ناراحتی یا نیاز فوری دیده نشود.

چه کار کنیم: دلایل قولنج معده نامشخص اند اما مشکلات مربوط به رژیم غذایی نقشی کلیدی دارند. از آنجا که غذای بیش از حد می تواند به قولنج معده مرتبط باشد، شیردهی در مقادیر کمتر و تعداد بیشتر را امتحان کنید. برای شناسایی حساسیت احتمالی نوزاد خود به ماده ای خاص، یادداشتی از مواد غذایی که میخورید داشته باشید. اگر نوزاد شما نشانه های قولنج معده بروز می دهد، نیازی نیست شیردهی از سینه تان را متوقف کنید. شیر خشک معمولا این نشانه ها را بیشتر خواهند کرد. گاز، موقعیت شیردهی نامناسب و عوامل محیطی هم می توانند منجر به گریه های از روی قولنج معده شوند. هنگامی که قولنج معده عود می کند، تلاش به آرام کردن نوزاد و صبر کردن کنید.

قرار دادن نوزاد در حالت قولنج معده به شکلی که شکم او بر روی ساعد شما باشد و سر او بر روی کف دستان قرار گیرد به همراه ماساژ آرام می تواند از ناراحتی نوزاد کم کند. برخی از نوزادان به خوبی به صداهای معروف به «صداهای سفید» که برای آرام کردن نوزادان استفاده می شوند، واکنش نشان می دهند. پیاده روی یا ماشین سواری هم می تواند کمک کننده باشد.

راحت نیستم!

گریه می تواند نشانه راحت نبودن باشد.

چه کار کنیم: سر تا پای نوزاد خود را برای یافتن مسائل غیر واضح بررسی کنید، مانند موی پیچ خورده دور یکی از اعضای بدن (مثل انگشت دست یا پا یا برای نوزادان پسر اطراف آلت تناسلی). این شریان بندهای مویی می توانند منجر به آسیب جدی شوند. همچنین به دنبال قرمزی روی پوست نوزاد بگردید و منابع احتمالی اذیت را بررسی کنید.

بهت نیاز دارم!

خیلی ساده گریه می تواند به این معنی باشد که نوزاد شما نیاز به آغوش دارد. دست نوازش و مراقبت شما رشد او را بهتر خواهد کرد.

چه کار کنیم: قرار دادن نوزاد در آغوشی یا کریر می تواند به آسودگی خاطر او هنگامی که شما مشغول انجام کارهای روزمره تان هستید، کمک بسیاری کند. نگران اینکه او را بیش از حد بغل می کنید نباشید. امکان اینکه نوزاد شما لوس و بغلی شود وجود ندارد. پاسخ دادن به گریه او به وسیله آغوش گرم و با عشق برایش خوب است چرا که اعتماد به نفس او در اینکه شما برای رفع نیازهایش آنجا هستید را بازمی گرداند.

برای مشاهده منبع این پست، می توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید