مراقبت از مادر, مراقبت از نوزاد

شیردهی نوزاد و 10 نکته مهم درباره آن

10 نکته برای آغاز شیردهی

یادگیری نحوه شیردهی

شیر مادر بهترین انتخاب برای نوزاد است. با وجود تمامی مزایای شیردهی، بسیاری از زنان زودتر از آنچه در سر دارند، شیردهی را کنار می گذارند.

بنا بر گزارش شیردهی 20120 که از سوی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) ارائه شده است، 84 درصد مادران امریکایی در سال 2017 شیردهی را آغاز کرده بودند اما تنها 58 درصد نوزادان در 6 ماهگی و 35 درصد در یک سالگی همچنان از شیر مادر تغذیه می کردند. موانع گزارش شده برای شیردهی معمولا شامل عدم آموزش صحیح، تشویق و حمایت نشدن در خانه و جامعه و همساز نشدن مراکز مختلف جامعه با مادران شیرده اعلام شده است. برداشت های غلط در مورد اینکه نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند به اندازه نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند به یک اندازه سالم هستند، وجود دارد. همچنین اطلاعات اشتباه در مورد شل شدن سینه ها یا درد نوک سینه ها هم موجب این عدم موفقیت در شیردهی شده است.

بهترین رویه شیردهی این است که مادران قدم به قدم جلو بروند. هیچ مادری شش ماه مداوم به نوزاد خود شیر نداده است مگر اینکه قبل از آن 6 روز مداوم این کار را کرده باشد. در اینجا نکاتی برای موفقیت در این کار بسیار مهم برای نوزاد برای شما آماده کرده ایم.

به دنبال نشانه های گرسنگی نوزاد باشید

اگر به جای ساعت به نوزاد خود نگاه کنید، این اطمینان حاصل می شود که دلبند شما حداقل بین 8 تا 12 نوبت در شبانه روز شیر دریافت می کند. اگر به جای برنامه زمانی (هر 3-4 ساعت) با هر درخواست به نوزادتان شیر دهید (در پاسخ به نشانه های اولیه گرسنگی)، احتمال اینکه نوزاد بهتر به سینه شما بچسبد و شیر دهی بهتری داشته باشید به طور موثری افزایش خواهد یافت.

اولین نشانه های گرسنگی شامل لیسیدن لب ها، مکیدن دست و انگشتان، پیچ و تاب خوردن، سرفه و خمیازه است. در واقع گریه کردن از آخرین نشانه های گرسنگی است. اگر برای شیر دادن به نوزادتان منتظر گریه او بمانید، اینکه هنگام شیردهی چسبندگی خوبی داشته باشد کاری دشوار است. همراه داشتن نوزاد در طول هفته های اولیه و شیر دادن به او به محض دیدن نشانه های گرسنگی، می تواند این اطمینان را به شما بدهد که او مواد مغذی و مورد نیاز رشدش را به خوبی دریافت می کند.

نوزادتان را به خود بچسبانید

نوزادان با حس ها و رفلکس هایی متولد می شوند که به آنها اجازه بوییدن، لیسیدن، چسبیدن به سینه مادر و خوردن شیر را می دهد. در یک یا دو ساعت اولیه بعد از زایمان به نوزاد اولین شانس برای رسیدن به سینه مادر را بدهید. اگر نوزاد در همان ابتدا از سینه شما نچسبید و شروع به شیر خوردن نکرد نگران نشوید. اینها اقدامات پرستاری اولیه برای شما و نوزادتان هستند؛ پس خونسرد باشید و از این زمان با یکدیگر لذت ببرید. مراقبت پوست به پوست (که به مراقبت کانگورو هم معروف است) مزایای زیادی برای شما و نوزادتان دارد؛ پس هر زمانی که بدست آوردید به تمرین کردن آن بپردازید.

موقعیتی راحت انتخاب کنید

جهت موفقیت آمیز بودن شیردهی، هر دوی شما و نوزادتان باید راحت باشید. تکیه دهید یا دراز بکشید و مهمتر از همه خونسرد باشید. مطالعات نشان داده است استرس و اضطراب می تواند در روند شیرسازی مادر اختلال ایجاد کند. اگر لازم است از بالش برای رساندن نوزاد به سطح سینه استفاده کنید.

مطمئن شوید سر نوزاد به سمت سینه قرار دارد

خوردن شیر مادر، یک وعده غذایی برای نوزاد است و جهت انجام اینکار باید رو به سینه مادر باشد. به این فکر کنید که شما چگونه برای غذا خوردن روبروی میز غذاخوری می نشینید و همانگونه با نوزاد خود برخورد کنید. نوزاد را به پهلو بخوابانید و زیر بازوی خود قرارش دهید به طوری که چانه، سینه و زانوهایش به سمت سینه شما باشد. شانه و گردن و پشت نوزاد را به وسیله دست و ساعد خود نگه دارید.

چندین قطره شیر بیرون دهید

اگر شیر آماده باشد، احتمال اینکه نوزاد راحت تر و سریع تر بچسبد بیشتر است. انگشت شست و سایر انگشتان را روبروی یکدیگر و روی هاله سینه قرار دهید. انگشتان و شست خود را به سمت داخل سینه فشار دهید. سپس به آرامی سینه را بین انگشتان دست و شست خود فشرده کنید (خود سینه و نه نوک سینه). قطرات شیر ظاهر خواهند شد.

یک چسبندگی خوب ایجاد کنید

بینی و لب بالایی نوزاد را قلقلک دهید و منتظر باز شدن دهان او بمانید. نشانه یک چسبندگی خوب، باز شدن کامل دهان (مانند یک خمیازه)، غنچه شدن لبها (مانند ماهی) و چانه ای است که به آرامی سینه را لمس می کند. اگر شما صدای مکیدن و قورت دادن نوزاد را بشنوید و شیردهی بدون درد باشد، متوجه می شوید که نوزاد به درستی در حال شیر خوردن است.

پستانک را فراموش نکنید

آکادمی پزشکان اطفال آمریکا (AAP) پیشنهاد می کند که به نوزادان در هنگام چرت یا خواب شبانه پستانک بدهید و ریسک سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را کم کنید. هر چند این آکادمی هشدار می دهد که مادران شیرده باید تا زمانی که شیر خوردن نوزاد از سینه مادر به خوبی جا بیفتد برای دادن پستانک به نوزاد صبر کنند.

برای اطمینان از اینکه استفاده از پستانک با شیردهی تداخل ایجاد نکند، 4 تا 6 هفته برای شروع استفاده از پستانک یا شیشه شیر صبر کنید. نگران این هستید که چگونه نوزاد پر سر و صدای خود را آرام کنید؟ نگران نباشید. اغلب والدین متوجه می شوند که نوزادان به مکیدن انگشت یا مشت خود علاقه مند هستند و این گزینه ها همیشه در دسترس و رایگان اند!

درد شیردهی را نادیده نگیرید

یک شکایت رایج بین مادران شیرده، دردناک بودن شیردهی است. مطالعات نشان می دهد که از هر 10 مادر شیرده، 8 نفر از آنها شیردهی را در ابتدا دردناک توصیف می کنند. حقیقت این است که هنگامی که کودک در ابتدا سینه را به دهان خود می گیرد، شیردهی می تواند دردناک باشد. اگر نوزاد شما موقعیت خوبی داشته باشد، این درد تنها باید چند ثانیه طول بکشد و بعد از 1 تا 2 هفته کاملا از بین برود. اگر درد بیشتر از چند ثانیه طول می کشد (نشانه چسبندگی بد)، برای رها شدن سینه انگشت خود را به آرامی داخل دهان نوزاد کنید و دوباره امتحان کنید.

تغذیه نوزاد را نادیده نگیرید و یا به تاخیر نیاندازید

هر مقدار شیر بیشتری از سینه خود آزاد کنید، به همان مقدار شیر بیشتری خواهید ساخت. در طول چند هفته اول، اغلب نوزادان نشانه های گرسنگی را در هر 2-3 ساعت نشان خواهند داد. تغذیه مکرر (شبانه روزی) از تراکم خون در سینه جلوگیری می کند (تراکم خون می تواند منجر به ایجاد عفونت در سینه شود) و می تواند تورم سینه را کاهش دهد. نکات مهم برای افزایش تامین شیر و جلوگیری از تراکم خون در سینه:

  • قبل از اینکه به سراغ سینه دوم بروید، اجازه دهید نوزاد تا جای دلخواه از سینه اول تغذیه کند.
  • در هر نوبت شیردهی، هر دو سینه را استفاده کنید و هر نوبت شیردهی را با سینه ای آغاز کنید که در نوبت قبلی تمام کرده اید.
  • اگر نوبتی را از دست داده اید و یا به تاخیر انداخته اید و یا اگر نوزاد شما به درستی شیر نمی خورد، با استفاده از دست یا پمپ شیر را خارج کنید تا از پر شدن سینه اجتناب کنید.
  • از دادن آب یا مکمل های فرموله شده به نوزاد خودداری کنید.

جمع بندی

شیردهی نوزاد همیشه کار آسانی نیست! مقداری مشابه یادگیری دوچرخه سواری است با این تفاوت که این دوچرخه برای دو نفر طراحی شده است. برخی مادران و نوزادان به سرعت آن را فرا می گیرند، اما برای اغلب آنها، شیردهی نیاز به صبر، تمرین و استقامت دارد. کمک همیشه در دسترس است اما شما باید بدانید کجا به دنبال آن بگردید. مراکزی برای این کار وجود دارند که تمرینات خاصی را برای مدیریت شیردهی مادران ارائه می کنند. همچنین در بیمارستان ها و مطب های پزشکان می توانید از این خدمات بهره مند شوید.

برای مشاهده منبع این پست، می توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید