مراقبت از نوزاد

رشد نوزاد تا یک سالگی

نقاط عطف رشد نوزاد تا یک سالگی

لبخند اول. قدم اول. کلمه اول. والدین بسیار مشتاق هستند تا این نقاط عطف خاص رشد نوزاد را با خانواده و دوستانشان به اشتراک بگذارند. اما اینها تمام نقاط عطفی نیستند که نوزاد شما در سال اول زندگی تجربه خواهد کرد. هر ماه، نوزاد شما مهارتهای جدیدی را جهت ادامه رشد و نمو خود کسب خواهد کرد.

مرکز نگهداری اطفال مخصوص نوزاد شما در جلسات روتین چکاپ با شما در مورد رشد نوزاد و نقاط عطف مورد انتظار صحبت خواهد کرد. آگاهی از زمان معمول رسیدن به نقاط عطف، به والدین کمک می کند تاخیر های احتمالی را زودتر شناسایی کنند و مراقبت مورد نیاز را انجام دهند.

نقاط عطف به پنج دسته بندی مختلف تقسیم می شوند:

  • مهارت های حرکتی درشت: این مهارت ها شامل ماهیچه های بزرگ بدن (بالا تنه، دستها، پاها و گردن) هستند. از مثالهای مهارت های حرکتی درشت می توان به کنترل سر، نشستن، ایستادن، راه رفتن، دویدن، پریدن و دوچرخه سواری اشاره کرد.
  • مهارت های حرکتی ظریف: این مهارت ها نیاز به حرکات دقیق دست ها و انگشتان دارند. مانند برداشتن یک نخود از روی زمین، نوشتن با خودکار یا مداد، نقاشی یا نواختن فلوت.
  • مهارت های زبانی: هر مهارت زبانی شامل برقراری ارتباط به وسیله حالت های صورت، حرکات بدن، گریه، عئو عئو کردن و خندیدن می شود. نوزادان این مهارت های اولیه را توسعه می دهند تا بتوانند به مرحله ارتباط به وسیله کلمات برسند.
  • مهارت های اجتماعی و بازی: این مهارت ها به منظور تعامل و بازی با بقیه و کمک به حل مسئله ضروری هستند. این ها شامل دادن یک وسیله، اشتراک گذاری، انداختن و برداشتن، نوبت رعایت کردن و شرکت دادن بقیه در بازی می شوند.
  • مهارت های آگاهی: این مهارت ها شامل حل مسائل، سازگاری با موقعیت های جدید و قابلیت تشخیص درست از غلط هستند.

در زیر نقاط عطفی که احتمالا در سال اولیه زندگی نوزاد باید منتظر آن ها باشید فهرست شده اند:

0 تا 2 ماهگی

مهارت های حرکتی درشت

  • مکیدن، قورت دادن و تنفس هنگام شیر خوردن
  • نشان دادن رفلکس های قوی: جستجو (برگرداندن سر و جستجو برای سینه مادر)
  • بلند کردن سر برای یک لحظه هنگامی که بر روی شکم خوابیده است.
  • در آوردن دست ها و پاها از حالت جنینی

مهارت های حرکتی ظریف

  • نگه داشتن دست در حالت مشت و سپس شروع به باز کردن انگشت ها کردن
  • بستن دست دور انگشت شست
  • تلاش برای نگه داشتن جغجغه

مهارت های زبانی

  • شناسایی صداهای آشنا (پدر و مادر، خواهر و برادر و یا دایه)
  • گریه عمومی (هنوز برای نیازهای مختلف گریه های متفاوت ندارد. در هر مرحله ای با دیدن اولین نشانه های گرسنگی سینه خود را به او بدهید و منتظر گریه نوزاد نباشید. نشانه های اینکه نوزاد شما به درستی تغذیه می شود را بدانید).

مهارت های اجتماعی و بازی

  • پاسخ دادن به کارهای آرام کننده مانند تکان دادن، آواز خواندن، قرار گرفتن در آغوشی و یا ماساژ گرفتن.
  • مدت زمان کوتاهی بیداری دارد.
  • دنبال کردن والدین به وسیله چشم (عمق دید او در این دوره حدود 8 اینچ و یا فاصله بین صورت مادر و صورت نوزاد در طول مرحله شیردهی است).

مهارت های آگاهی

  • فرض می کند که نشان دادن نشانه های غم و ناراحتی با راحتی و آرامش همراه خواهد شد.
  • شروع به اعتماد کردن می کند.
  • اگر نیازهایش به سرعت برطرف نشود عصبی خواهد شد.
  • به صدا ها واکنش نشان می دهد.
  • متوجه می شود که اشارات به پاسخ های قابل پیش بینی منجر می گردند.

4 تا 6 ماهگی

مهارت های حرکتی درشت

  • هنگامی که به وسیله یک بالش حمایت شود، می تواند بنشیند (نیاز به نظارت دارد)
  • هنگامی که روی شکم خوابیده است سرش را 90 درجه بالا نگه می دارد.
  • هنگامی که روی شکم خوابیده است به وسیله دستان بدن خود را به وسیله دستانش از زمین بلند می کند.
  • سرش را وقتی در آغوش کسی است کنترل می کند.
  • با تکیه بر دستانش رو به جلو می نشیند.
  • در هر دو جهت جلو به پشت و پشت به جلو می تواند غلت بزند.
  • حالت پیش از چهار دست و پا را به خود می گیرد به طوری که سر و بخشی از بالا تنه خود را بالا نگه می دارد.

مهارت های حرکتی ظریف

  • یک دست خود را به صورت دقیق به اشیا می رساند.
  • موقعیت دست قبل از اقدام به گرفتن اشیا را پیش بینی می کند.
  • به اشیا اشاره می کند.
  • اشیای کوچک را در کف دست خود نگه می دارد.
  • اشیا را از یک دست به سمت دهان خود منتقل می کند.

مهارت های زبانی

  • به وسیله صداهای نامفهوم جلب توجه می کند.
  • برای نیازهای مختلف خود صداهای متفاوت ایجاد می کند.
  • از صداها، حرکات و ژشت ها تقلید می کند.

مهارت های اجتماعی و بازی

  • دستش را به نشانه «مرا بلند کن!» بالا می آورد.
  • غذایی که در دیدش قرار دارد را پیش بینی می کند.
  • به رنگ ها علاقه نشان می دهد.
  • در مقابل آینه لبخند می زند و صدا در می آورد.
  • حالتهای صورت را تقلید می کند.

مهارت های آگاهی

  • یاد می گیرد که کدام صداها و کارها پاسخ دلخواهش را دریافت می کنند.
  • اشیای در حال حرکت را با چشم دنبال می کند.

6 تا 8 ماهگی

مهارت های حرکتی درشت

  • بدون نیاز به کمک می نشیند.
  • پیش چار دست و پا رفتن را شروع می کند: زانوهایش را از روی زمین بلند می کند، جمع و جور می شود و وول می خورد.
  • به سمت اشیایی که بیشتر از طول دستش هستند بدن و دست های خود را کش می آورد.

مهارت های حرکتی ظریف

  • از دستانش برای جمع آوری اشیای کوچک استفاه می کند
  • اشیا را از یک دست به دست دیگر منتقل میکند.

مهارت های زبانی

  • صداهای آوا دار و بی آوا را در کنار هم می گذارد.
  • برای تغییر صدا از زبانش استفاده می کند.
  • به صورت ناخودآگاه «دا دا» می گوید.

مهارت های اجتماعی و بازی

  • به اسامی واکنش نشان می دهد.
  • دالی موشک بازی می کند.

مهارت های آگاهی

  • هنگامی که اسباب بازی از دستش می افتد، به روی زمین نگاه می کند.
  • اشیای نیمه پنهان را پیدا می کند.
  • به وسیله دیدن و قرار دادن اشیا دهان، آنها را واکاوی می کند.

8 تا 10 ماهگی

مهارت های حرکتی درشت

  • بدون نیاز به کمک می نشیند.
  • بر روی دست و زانوها چار دست و پا راه میرود.
  • با کمک سایر اشیا سعی در بالا کشیدن خود دارد و بر سایر اجسام برای تکیه دادن استفاده می کد.

مهارت های حرکتی ظریف

  • اشیای کوچک را با انگشت شست و اشاره بر می دارد (گرفتن انبری).
  • اشیا را بر روی میز می کوبد.
  • خودش میتواند تغذیه کند (هر چند به سختی و با ریخت و پاش زیاد)
  • می تواند از داخل لیوان شیر یا آب بنوشد. (برای تمرین به او چند جرعه آب از لیوان پلاستیکی مخصوص کودکان بدهید).

مهارت های زبانی

  • به ساختن ترکیبات صدایی جدید ادامه می دهد.
  • از زبانش برای ایجاد تغییر در صداها استفاده می کند.

مهارت های اجتماعی و بازی

  • اضطراب جداگانه را بروز می دهد.
  • صداهای گفتاری را با دقت در دهان سایرین فرا می گیرد.

مهارت های آگاهی

  • روابط محیطی اشیا را متوجه می شود. مانند داخل و خارج و اشیای تو در تو.
  • قادر است برچسبها و تصاویر ذهنی را کنار یکدیگر بگذارد.
  • به وسیله چشم و گذاشتن اشیا در دهان آنها را واکاوی می کند.

10 تا 12 ماهگی

مهارت های حرکتی درشت

  • چهار دست و پا رفتن به صورت ضربدری. به این صورت که به طور همزمان دست و پای مخالف را حرکت می دهد.
  • به راحتی موقعیت خود را از چهار دست و پا به نشسته و برعکس تغییر می دهد.
  • برای مدت طولانی می نشیند.
  • قادر به بالا رفتن از پله ها به صورت چهاردست و پاست (نمیتواند پایین بیاید)
  • با کمک گرفتن از مبلمان می تواند راه برود.
  • اولین قدم ها را برمی دارد.

مهارت های حرکتی ظریف

  • به وسیله انگشت اشاره، به اجسام اشاره می کند.
  • بلاک های اسباب بازی را روی هم می گذارد.
  • صفحات یک کتاب را عوض می کند.

مهارت های زبانی

  • «ما ما» و «دا دا» می گوید. (این بار به درستی هر کدام از آنها را شناسایی می کند).
  • «نه» را متوجه می شود.
  • سعی می کند صدای حیوانات را تقلید کند.

مهارت های اجتماعی و بازی

  • بای بای می کند.
  • در حضور غریبه مضطرب می شود.

مهارت های آگاهی

  • پایندگی اشیا را درک می کند. به این صورت که می داند اشیایی که جلوی دید نیستند، وجود دارند.
  • می تواند اسباب بازی های پنهان زیر پتو را پیدا کند.
  • شروع به رشد درک عمیق می کند.
  • به خواسته های ساده واکنش نشان می دهد.

همزمان با اینکه در یک سال اول زندگی نوزاد خود پیش می روید، این نکته را در ذهن داشته باشید که هر نوزاد با سرعت مخصوص خود رشد می کند و عموما جایی برای نگرانی یا استرس وجود ندارد. در هر نوبت چکاپ، مرکز سلامت کودک به شما در مورد رشد نوزادتان در طول این مدت اطلاعات می دهد تا شما از رشد فیزیکی، ذهنی و رفتاری درست نوزاد خود اطمینان حاصل کنید.

برای مشاهده منبع این پست، می توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید