مراقبت از مادر

ترس های شیردهی نوزاد

بزرگترین ترس های شیردهی نوزاد

هنگامی که از مادران در مورد بزرگترین ترس های شیردهی سوال می شود، باید منتظر پاسخ هایی مانند «عدم وجود شیر کافی»، «نشت شیر»، «ورم سینه»، «معذب شدن دیگران» و «چسبندگی» باشیم. اما یکی دیگر از این ترس های شیردهی (که شاید چندان در نظر گرفته نمی شود) «گاز گرفتن» است. با توجه به اینکه مادران تشویق می شوند که حداقل به مدت یک سال شیردهی را ادامه دهند و غذاهای مکمل را تنها بعد از 6 ماهگی به نوزاد ارائه کنند، درک اینکه چرا مادران از گاز گرفته شدن توسط نوزاد واهمه دارند، کار راحتی است. شیردهی همواره کار راحتی نیست اما ترس های پنهان شیردهی می تواند آن را سخت تر کند.

در اینجا 7 ترس رایج میان مادران شیرده و راههای غلبه بر آنها فهرست شده است:

1) گاز گرفته شدن

گاز گرفته شدن شاید از دید سایر افراد چندان مورد مهمی به عنوان ترس از شیردهی حساب نشود، اما باور پذیر باشد یا نه، یکی از مهم ترین عواملی است که باعث استرس تازه مادران و ادامه ندادن به شیردهی می شود.

گاز گرفتن معمولا در انتهای شیردهی و هنگامی که نوزاد دیگر مکیدن و قورت دادن را کنار گذاشته است اتفاق می افتد. زمانی که نوزاد به خوبی چسبیده است، دهان آن ها از سینه مادر پر می شود و گاز گرفتن از نظر فیزیکی غیر ممکن می شود، اما هنگامی که نوزاد به انتهای تغذیه نزدیک می شود، شروع به ریلکس شدن می کند و چیزی که چند ثانیه قبل یک چسبندگی عمیق بود به چسبندگی شل تبدیل می شود و گاز گرفته شدن در این مرحله کاملا ممکن است. می توانید با توجه کردن به الگوی مکیدن نوزاد خود، از گاز گرفته شدن جلوگیری کنید.

چه زمانی برای جلوگیری از گاز گرفته شدن مناسب است؟

به محض اینکه او دست از مکیدن و قورت دادن برمی دارد و الگوی مکیدن های کوتاه تر را آغاز می کند، انگشت خود را به آرامی از بین سینه وارد دهان نوزاد کنید تا مرحله مکش را آزاد نمایید. انگشت را مقابل نوک سینه قرار دهید و نوزاد را از آن جدا کنید. برخی نوزادان، به خصوص آن هایی که در حال در آوردن دندان هستند، سینه را گاز می گیرند و یا آن را می جوند بدون اینکه متوجه درد آور بودن اینکار برای مادر باشند.

اگر گاز گرفتن اتفاق افتاد، خیلی ساده سر نوزاد را برای چند ثانیه به سمت سینه فشار دهید. اینکار باعث می شود نوزاد برای تنفس، سینه را رها کند. هر بار این اتفاق افتاد به آرامی به او بگویید «گاز بی گاز». قبل از دادن دوباره سینه به او، دقایقی صبر کنید. نوزاد به سرعت یاد خواهد گرفت که گاز گرفتن چیزی نیست که شما می خواهید و این کار را متوقف خواهد کرد.

2) درد سینه ها

جای تعجب ندارد که درد یکی از ترس های رایج شیردهی است. بر اساس مطالعات، 8 مادر از هر 10 مادر شیرده، شیردهی را کاری دردناک توصیف می کنند. بسیار مهم است که مادران بدانند که چسبندگی و درد رابطه معکوس با هم دارند. وقتی نوزاد به درستی نچسبد، نوک سینه ها بین سقف دهان و بالای زبانش فشرده می شود.

معمولا مادرها با بررسی نوک سینه ها قبل و بعد از شیردهی می توانند کیفیت چسبندگی را متوجه شوند. اگر نوزاد چسبندگی خوب و عمیقی داشته باشد، نوک سینه به جای کشیده شدن، در عقب دهانش قرار می گیرد و شکل نوک سینه بعد از شیردهی دقیقا مانند قبل آن خواهد بود. اما اگر چسبندگی به درستی اتفاق نیفتد، بعد از شیردهی، نوک سینه به شکل صاف یا خط دار خواهد بود.

در حالی که چسبندگی درست راز شیردهی بدون درد است، حتی چسبندگی خوب هم می تواند منجر به شیردهی همراه با درد شود، اما در این صورت این حس درد و کشیده شدن تنها چند ثانیه طول خواهد کشید و بعد یکی دو هفته به طور کامل برطرف خواهد شد.

اگر این درد در بین دفعات شیردهی باقی بماند و یا بیشتر از دو هفته طول بکشد، از مراکز مربوطه کمک بخواهید و یا با پزشک اطفال مشورت کنید.

3) چسبندگی نوزاد

از آنجا که یک چسبندگی خوب، کلید یک شیردهی موفقیت آمیز است، درک ترس های شیردهی در مورد دستیابی به چسبندگی درست طبیعی به نظر می رسد. از توجه به اولین نشانه های گرسنگی نوزاد شروع کنید (مانند وول خوردن، غلت زدن یا مکیدن انگشتان یا مشت) و سینه را در آن زمان به او بدهید. اگر منتظر گریه نوزاد بمانید (نشانه دیرهنگام گرسنگی)، احتمال چسبندگی درست و شیردهی مناسب پایین می آید.

فاکتور های اصلی یک چسبندگی خوب

جای گیری درست نوزاد مقابل سینه می تواند به یک چسبندگی خوب کمک کند. موقعیتی را انتخاب کنید که راحت ترین موقعیت برای شما و نوزاد باشد. به این فکر کنید که شما موقع غذا خوردن چگونه مقابل میز قرار می گیرید و نوزاد را به همان صورت مقابل سینه قرار دهید به طوری که چانه و سینه و زانوها مقابل سینه باشند. بینی یا لب بالایی نوزاد را با نوک سینه خود قلقلک دهید و وقتی دهانش کاملا باز شد (مانند خمیازه)، به سرعت اما به آرامی سینه را در دهانش قرار دهید به طوری که چانه و لب پایینی در ابتدا به سینه برخورد کند. در این صورت نوک سینه به سمت بالا و در جهت سقف دهن نوزاد خواهد بود. لب های نوزاد باید مانند ماهی غنچه شود و به صورت صاف در مقابل سینه قرار گیرد.

اگر نوزاد در موقعیت درستی باشد، هاله سینه باید از دید پنهان و یا مقدار کمی از آن پیدا باشد. مقدار آن بستگی به سایز هاله سینه شما سایز دهان نوزاد دارد. معمولا مقدار هاله بیشتری در سمت بالا و بالای لبهای نوزاد می بینید. بینی و لپ های نوزاد شاید به آرامی سینه را لمس کنند و چانه او باید سینه را محکم فشار دهد. اگر صدای مکیدن و قورت دادن و تنفس روی یک الگوی منظم را بشنوید به این معنی است که نوزاد چسبندگی خوبی دارد و شیردهی برایتان ساده تر خواهد شد.

4) چکه کردن شیر

بسیاری از مادران در هفته های اولیه که نوزادان در تمام مدت شبانه روز غذا می خورند، چکه کردن را تجربه می کنند. رفلکس جاری شدن شیر می تواند زمانی اتفاق بیفتد که شما صدای گریه نوزاد خود یا نوزاد دیگری را می شنوید، تصویر نوزاد خود را می بینید و یا به سادگی به او فکر می کنید. (ارگاسم هم می تواند این رفلکس را فعال کند؛ بنابراین بهتر است قبل از رابطه جنسی اقدام به شیردهی کنید).

برخی مادران درست قبل از چکه کردن احساس سوزش و سوزن سوزن شدن می کنند اما برای برخی دیگر هشداری ندارد. پس از اینکه تغذیه نوزاد یک برنامه زمانی پیدا کرد (عموما بعد از 4 تا 6 هفته)، سینه شما به طور طبیعی مقدار مورد نیاز شیر درست خواهد کرد و چکه کردن کاهش خواهد یافت. د در این زمان استفاده از پدهای سینه می توانند از لباسهای شما محافظت کنند. از پدهای ضد آب که رطوبت را بین پد و لباس گیر می اندازند اجتناب کنید. استفاده از لباس های طرح دار می تواند به پوشش این اتفاق کمک کند.

5) ورم سینه

تورم سینه هنگامی اتفاق می افتد که سینه بیش از اندازه پر است. اغلب مادران 2 الی 3 روز بعد از زایمان احساس پر بودن می کنند. دلیلش این است که جریان خون مواد مغذی را برای تولید شیر به سینه می رساند. تا زمانی که شیردهی را به طور مکرر انجام دهید و آن را نادیده نگیرید، این حس پر شدن آرام خواهد شد و در غیر این صورت، ممکن است تورم اتفاق بیفتد.

کمپرس سرد کلید آرام کردن تورم است. با اینکه در ظاهر یک دوش آب گرم به نظر مفید به نظر می رسد اما در واقع حرارت می تواند تورم سینه را بدتر کند و برای سینه ای که مرتبا چکه می کند هرگز نباید از آب گرم یا حرارت استفاده کرد. بسته های سبزیجات یخ زده پیچیده شده در یک حوله نمناک انتخاب عالی به عنوان کمپرس یخ هستند. قرار دادن برگ های کلم خام و سرد بر روی سینه هم تورم را کاهش می دهند هرچند دلیل این امر هنوز مشخص نیست.

وقتی ورم سینه خوابید می توانید با استفاده از دست یا پمپ برای تخلیه شیر استفاده کنید. نوزاد شما بهترین پمپ شیر موجود در بازار است پس تنها به مقداری شیر را تخلیه کنید که نوزاد بتواند به خوبی بچسبد.

برخی نکات برای پیشگیری از تورم سینه:

  • در اولین فرصت بعد از زایمان شیردهی کنید.
  • در هفته های اول، هر 2 تا 3 ساعت و به صورت شبانه روزی اقدام به شیردهی کنید.
  • قبل از رفتن سراغ سینه دوم، به خوبی از سینه اول شیردهی کنید (همیشه سینه دوم را به نوزاد ارائه کنید اما نگران این نباشید که نوزاد بعد از سینه اول دیگر گرسنه نباشد)
  • شیردهی بعدی را از سینه ای آغاز کنید که در نوبت قبلی با آن تمام کرده بودید.
  • اگر لازم است با استفاده از دست یا پمپ بعد از شیردهی باقی مانده شیر را خارج کنید.
  • از دادن پستانک به نوزاد خودداری کنید.

6) تامین شیر

تقریبا تمامی مادران در مورد اینکه نوزادشان به مقدار کافی شیر دریافت می کند یا نه نگرانی دارند، و این از ترس های کلیدی شیردهی به حساب می رود. ریشه این نگرانی در اینجاست که شما قادر به محاسبه مقدار شیری که نوزاد از سینه شما می خورد نیستید، در حالی که این کار هنگام استفاده از بطری قابل انجام است.

اما راه های دیگری برای فهمیدن اینکه نوزاد مقدار مناسب شیر را دریافت می کند وجود دارند؛ مثل پوشک خیس و کثیف و یا افزایش وزن. حقیقت این است که تا زمانی که چیزی از بالا وارد نشود، چیزی از پایین خارج نخواهد شد! تا زمانی که نوزاد شما حداقل تعدادی پوشک خیس و کثیف را دارد و مقدار درست وزن را اضافه می کند، می توانید از کافی بودن غذای او مطمئن شوید.

برای بررسی این موضوع به نکات زیر توجه کنید:

  • تعداد مدفوع: بعد از روز اول انتظار حداقل 3 مدفوع در روز را برای 3 روز بعد و 4 مدفوع برای 4 هفته بعدش را داشته باشید.
  • رنگ مدفوع: در روز اول و دوم رنگ مدفوع نوزاد شما سیاه و چسبناک و در روز سوم و چهارم رنگ آن سبز و جامد تر خواهد بود. بعد از روز پنجم رنگ مدفوع باید مایل به زرد، روان و دانه دانه (نرمال) باشد.
  • یکپارچگی مدفوع: منتظر مدفوع در حجم های کم، مکرر و روان باشید. مدفوع نوزادانی که فقط از شیر مادر تغذیه می کنند ترکیبی از آب، زرد خردلی، پنیری شکل و دانه دانه است!
  • تغییرات الگو: بعد از 4 تا 6 هفته، انتظار حجم های بزرگتر و تعداد کمتر مدفوع را داشته باشید. هرچند بسیاری از نوزادان برای ماه ها در حجم کم و تعداد بالا دفع دارند.
  • رنگ ادرار: ادرار نوزاد شما باید شفاف و بی رنگ باشد. رنگ زرد (زرد تیره یا نارنجی می تواند نشانه کمبود آب بدن نوزاد باشد).
  • تعداد پوشک های خیس: منتظر 6 یا بیشتر پوشک خیس بعد از روز پنجم باشید. با اینکه پوشک های خیس مهم هستند، اما کاهش تعداد مدفوع مهمترین نشانه کمبود غذای نوزاد شما می باشد.
  • کاهش یا افزایش وزن: بسیاری از نوزادان در طی اولین روزهای بعد از تولد کاهش وزن را تجربه می کنند (حدود 3 الی 7 درصد وزن اولیه). بعد از روز پنجم نوزاد شما باید شروع به افزایش وزن در حدود 110 تا 220 گرم در هفته کند.

7) شیردهی در ملا عام

بعد از اینکه شما و نوزادتان نحوه صحیح شیردهی در خانه را فرا گرفتید، زمان رفتن به ملا عام فرا رسیده است. یکی از چندین مزایای شیردهی قابلیت رفت و آمد راحت بدون شیشه شیر، پستانک و… است. همه چیزی که احتیاج دارید یک سینه و یک نوزاد است! برخی مادران از انجام اینکار در مقابل سایرین (حتی مردها) احساس ناراحتی نمی کنند اما همه اینطور نیستند. خودتان میزان راحتی خود را بسنجید. اما به یاد داشته باشید که مادرهای با تجربه می توانند خیلی مسلط و در هر زمان و مکانی نوزادشان را شیر دهند؛ اینکار تنها مقداری تمرین نیاز دارد.

شیردهی در مقابل یک آینه با استفاده از موقعیت های مختلف شیردهی و انواع مختلف لباس می تواند به تصمیم شما در اینکه کدام موقعیت ها مناسب هستند و از چه لباس و آیتم هایی می توانید استفاده کنید، کمک زیادی کند. برخی مادران ترجیح می دهند هنگام شیردهی پوشیده باشند (استفاده از پارچه های آروغ گیر، قنداق و دورپیچ یا لباس های مخصوص شیردهی که برای اینکار طراحی شده اند).

کلیه این محصولات در دریمو برای راحتی مادران لحاظ شده است، و می توانید هر چیزی که نیاز دارید را از بخش محصولات زایمان و شیردهی دریمو انتخاب کنید.

برای مشاهده منبع این پست، می توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید