مراقبت از مادر, مراقبت از نوزاد

تازه والدین و 10 نگرانی رایج آن ها

10 نگرانی رایج تازه والدین

والدین در هر کجای دنیا، به این موضوع اعتراف می کنند که پدر و مادر شدن می­ تواند همزمان با هیجان انگیز بودن، ترسناک هم باشد؛ ترکیبی از هیجان و شادی در یک سو و ترس و عصبانیت در سوی دیگر. در عرض چند روز به این نتیجه می رسید که هر چیزی که فکر می کردید در مورد بزرگ کردن نوزاد می دانید باید کنار بگذارید و خود را در مقابل انبوهی از سوالات بی جواب خواهید یافت. چرا نمیتوانم نوزاد در حال گریه خود را آرام کنم؟ چرا سینه مرا نمی گیرد؟ چه موقع یاد خواهد گرفت که غلت بزند؟ آیا سبز بودن رنگ مدفوعش طبیعی است؟ و از این قبیل پرسش ها. حقیقت این است که حتی والدین با تجربه هم گاهی خود را در مقابل نگرانی ها برای رشد و نمو نوزاد خود می­ بینند. اما نگران نباشید! شما هم می­توانید یک پدر یا مادر حرفه ای شوید! ادامه این مقاله دریمو را بخوانید تا متوجه 10 نگرانی اصلی والدین شوید.

چالش های شیردهی

موقعیت یابی، چسبندگی نوزاد، درد، ورم پستان، کمبود شیر و… . همه این موارد به گوشمان خورده اند. کلید غلبه بر این مشکلات، دانستن این نکته است که تک تک این مسائل قابل مدیریت هستند! ساخته شدن شیر در بدن مادر امری طبیعی است. در عین حال شیردهی، مهارتی است که بیشتر مادرها و نوزادان باید بیاموزند، مهارتی که با تمرین بهتر می شود. 10 نکته اولیه برای شروع را اینجا بخوانید و اینجا لیست مسائل و راه حل های مربوط به شیردهی را ببینید.

کمبود خواب والدین

شب های بی خوابی بخشی از پدر و مادر بودن است اما از سرعت سازگار شدن خود با این شرایط شگفت زده خواهید شد. درست است که نوزادان زمان زیادی را در خواب سپری می کنند، اما به همین میزان تغذیه زیادی هم دارند! بسیاری از کارشناسان سلامت و سازمان های حرفه ای این حوزه مانند آکادمی طب اطفال آمریکا (AAP) پیشنهاد داده اند که مادران و نوزادان در کنار یکدیگر اما در تخت های جداگانه بخوابند. (تفاوت های بین کنار هم خوابیدن و اشتراک تخت را اینجا بخوانید). اتاق مشترک به والدین اجازه می دهد تا با خیال راحت به نیازهای نوزاد خود رسیدگی کنند و به طور همزمان استراحت و خواب مورد نیاز خود را برای مراقبت بهتر از او را دریافت نمایند.

نگرانی اصلی تازه والدین: چه موقع به پزشک مراجعه کنید

در طول اولین سالهای زندگی نوزاد، احتمالا شما با انبوهی از بیماری ها مانند سرماخوردگی و تب­ ها در کنار ورم ها و کبودی ها مواجه خواهید شد. دانستن اینکه چه موقع باید به پزشک مراجعه کنید کار سختی است، اگر شما در حال تجربه یک مورد اورژانسی واقعی هستید، با 115 تماس بگیرید و یا به نزدیک ترین درمانگاه یا اورژانس مراجعه کنید. اگر نوزاد شما به طور مرتب استفراغ می­کند، در مورد ضربات مغزی هشیار باشید. برای سایر بیماری ها لازم است در مورد خطرهای مربوط به عوارض جانبی داروها و استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها آگاهی کافی داشته باشید. اگر نوزاد شما زیر 2 سال دارد، با پزشک اطفال او جهت اطلاع و گرفتن راهنمایی در مورد دوز مناسب داروها تماس بگیرید تا پزشک بتواند بر اساس وزن نوزاد در محاسبه این مورد به شما کمک کند.

افزایش وزن نوزاد

آیا نوزاد من به اندازه کافی وزن اضافه می­ کند؟ این مسئله به دلایل واضحی اولین و مهمترین نگرانی هر پدر و مادری است. برخلاف مادرانی که با شیر خشک نوزاد خود را تغذیه می­ کنند، مادران شیرده نمی­توانند مقدار شیری که نوزادشان می­نوشد را محاسبه کنند. شیردهی مکرر (حداقل بین 8 تا 12 نوبت در شبانه روز) معمولا از اینکه نوزاد شما به اندازه کافی تغذیه می­ شود، اطمینان حاصل می­ کند؛ اما الزاما به این معنی نیست که نوزاد به اندازه کافی شیر دریافت می­ کند (افزایش وزن تنها معیار واقعی و درست این موضوع است). در اینجا بخوانید که چگونه می­ توانید از اینکه نوزادتان به قدر کافی غذا می­ خورد مطمئن شوید.

امنیت واکسن

با وجود شواهد فراوان که نشان می دهد واکسن های نوزادی از بیماری ها جلوگیری کرده و جان های زیادی را نجات می­ دهد، واکسن ها همچنان منبع بسیاری از بحث و جدل ها هستند. والدین وظیفه دارند تصمیماتشان را از روی آگاهی بگیرند. از این رو باید توانایی تفکیک حقایق و افسانه ها و خرافات را داشته باشند. سالیانه مراکز پیشگیری و کنترل بیماری ها، برنامه های زمانی واکسیناسیون خردسالی را به روز می کنند.

مهارت های جدید نوزاد

هر ماه که بگذرد، نوزاد شما مهارت های مهمی را فرا خواهد گرفت. از جمله غلت زدن، صاف نشستن، چهار دست و پا راه رفتن، راه رفتن و حرف زدن. همه پدر و مادر ها تمایل دارند بدانند که نوزادشان به صورت «نرمال» رشد می­ کند. اما به یاد داشتن این نکته ضروری است که رشد و بزرگ شدن نوزادان نسبت های مختلفی دارد و شما باید از مقایسه نوزاد خود با سایر نوزادان خودداری کنید.

نقاط عطف صرفا راهنماهایی هستند که جهت آگاهی زود هنگام والدین از تاخیرات رشدی طراحی شده اند و قوانین سفت و سخت نیستند. به جای اینکه مدام نگران این باشید که نوزاد شما در حال حاضر چه کاری می تواند یا نمی تواند انجام دهد، خیلی ساده رشد و پیشرفت او را بررسی کنید و همه نگرانی های خود را با پزشک او در میان بگذارید. اینجا را کلیک کنید تا در مورد اینکه نوزاد شما آماده چه مرحله ای است بخوانید.

چرا نوزاد من گریه می کند

چرا نوزاد من گریه می کند؟ خب این کار آنهاست! اینکار تنها راه ارتباط برقرار کردن آنهاست. اگر شما درست گوش کنید، متوجه خواهید شد که آنها برای دلایل مختلف به طور متفاوتی گریه می کنند (گرسنگی، بیماری، سرما، رطوبت، تنهایی و ترس). زمانی که متوجه شوید معنی گریه آنها چیست، به سرعت می توانید نوزاد خود را آرام کنید. راهنمایی با جزئیات ما (لینک مقاله 7) به شما در رمزگشایی دلیل گریه دلبندتان کمک خواهد کرد

رنگ های مدفوع نوزاد

بدون تغییر: نگرانی ای که به طور مداوم در مطب پزشکان اطفال شنیده می شود، در مورد رنگ مدفوع است. مدفوع در رنگ ها و اشکال متفاوتی وجود دارد (و زمانی که نوزاد شروع به خوردن غذاهای جامد می کند، پیچیده تر هم خواهد شد). در ابتدا رنگ مدفوع نوزاد شما سیاه خواهد بود (مکونیوم). سبز رنگ بعدی خواهد بود (ترنزیشنال) و سپس زرد به آن اضافه خواهد شد (شیرداده شده) و قهوه ای. بسته به اینکه نوزاد شما چطور تغذیه می شود.

شیر دوشی

امروزه تعداد زنان شاغل بسیار بیشتر از گذشته است. به همین دلیل اهمیت استفاده از پمپ شیر دوشی ضروری است. اگر در مورد اینکه از چه زمانی می توانید شیر دوشی به کمک پمپ را آغاز کنید مطمئن نیستید، این مقاله را بخوانید. نکات مهم در مورد شیر دوشی در سرکار را اینجا بخوانید.

خطرات SIDS (سندروم مرگ ناگهانی نوزاد)

افزوده شد: هنگامی که نوزادان شروع به خوابیدن برای مدت بیش از حد معمول می کننند، معمولا والدین با ترس و نگرانی از خواب می پرند. «آیا هنوز نفس می کشد؟» خوشبختانه رخداد سندروم مرگ ناگهانی نوزاد در 20 سال اخیر به طرز چشمگیری کاهش یافته است. اما به این معنی نیست نگرانی ها کمتر شده باشد. جهت کاهش ریسک رخداد SIDS برای نوزاد دلبندتان همیشه او را پشت به رو و به دور از اجسامی که می توانند باعث خفگی شوند بخوابانید.

جمع بندی

والد بودن یک وظیفه سنگین است، و زمانی که شما تازه به این عرصه قدم می گذارید، می تواند خیلی بدتر از این ها هم باشد. تشخیص اینکه نگرانی درباره چه چیزی درست است و چه چیزی چندان جای نگرانی ندارد، برای یک تازه والد کار مشکلی است. نکات اولیه را بدانید و تنها روی همین موضوع تمرکز کنید، که امروز چطور می توانید به رشد بیشتر نوزاد خود کمک کنید. به یاد داشته باشید که هر قدر آرامش خود را حفظ کنید، بهتر می توانید به وضعیت جدید برسید و آن را مدیریت کنید. برای اطلاعات بیشتر، سر زدن به سایر مقالات دریمو را فراموش نکنید!

برای مشاهده منبع این پست، می توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید